lunes, 23 de abril de 2018

Bloc teatre XXIV



"La novel·la és morta!"

Dir això avui dia de Sant Jordi pot semblar una provocació, una opinió extravagant.
Però en algun moment de la seva vida han fet aquesta afirmació Tom Wolfe, Milan Kundera, Félix de Azúa, Eduardo Mendoza o Sánchez Ferlosio.
El més contundent va ser Josep Pla. Quan Joaquín Soler Serrano el va entrevistar al seu programa "A fons" l'escriptor empordanès li va dir: "L'home que llegeix novel·les a partir dels 35 anys crec que és un cretí. No ho creu vostè?".
Potser quan obrim un llibre de ficció anem a la recerca d'alguna cosa que ens canviï la vida, encara que només sigui durant uns minuts.
Sense novel·les s'acaben els somnis ... hi ha qui té por o s'ha cansat de somiar!


6 comentarios:

xavier pujol dijo...

Al meu entendre es pot combinar perfectament novel·la i assaig.
La cita del Pla és molt exagerada. És com si digués que a partir dels 35 anys, els que vagin al cinema, només han de veure documentals.

Carme Rosanas dijo...

Malgrat la gran admiració per un escriptoràs com és Josep Pla, quan vaig llegir aquesta frase transcrita en algun lloc, fa anys, em vaig enfadar amb ell, perquè em va semblar una gan falta de repecte pels novel·listes i pels lectors i m'ha costat reconciliar-me amb ell. He llegit poc Pla i si he llegit poc Pla és per aquesta seva opinió. Digueu-me tossuda. En soc.

A mi, tingui els anys que tingui m'agraden les novel·les i que cadascú pensi el que vulgui de mi. Potser cada cop soc més selectiva i em costa mésde trobar-ne que m'entusiasmin, però encara en trobo.

Escriure una novel·la com fer una pel·lícula és crear una altra realitat, que no existeix, però que la volem "assajar" per bé o per mal. Llegir-la és viure altres vides en una. No crec que deixi mai de llegir novel·les.

Curiosament tots els autors que cites que han dit això disten molt de ser els meus autors preferits, a excepció de Kundera a qui havia llegit molt i m'havia agradat molt. Estàs segur que també va dir una bestiesa semblant? he, he, he...

Galionar dijo...

Justament aquesta tarda paràvem la meva filla i jo, arran de Sant Jordi, que cada vegada ens costa més trobar bons llibres que ens agradin, gaudir de bones novel·les, tot i que de tant en tant encara tenim la sort de topar-nos amb algunes. Potser cada vegada hi ha més escriptors que dominen més la tècnica, que estan més preparats per a l'ofici, però tenen menys coses per transmetre i menys capacitat per fer-ho... Jo també crec, Pere, que quan obrim un llibre cerquem alguna cosa que ens canviï la vida, ni que sigui per una petita estona.
I Pla que vagi dient missa...

Pere dijo...

Realment Pla era un gran provocador, una personalitat torturada. Jo sempre he separat opinions tán personals com aquesta del que escribia. La seva prosa m'encanta.
Aquesta llista d'escriptors que un dia van renegar de la novel·la la vaig trobar en un article que parlava del cansament de l'autor. De que tot estava dit. Entenc que era una opinió en un moment de manca de creativitat.
Però era un tema per al BLOC TEATRE que té un xic de mala bava.
No podia resistir-me a publicar: "La novel·la és morta !!" i que cadascú pensi el que vulgui.
Avui no cal llegir novel·les ... ja vivim en un món de novel·la!

Helena Bonals dijo...

No crec que calgui deixar de tenir el plaer de llegir Pla per una boutade determinada. És fer massa simplisme. No es llegeix Cervantes per la frase "En un lugar de la mancha de cuyo nombre no quiero acordarme...". Els arbres no deixen veure el bosc.

cantireta dijo...

Avui no cal llegir novel·les ... ja vivim en un món de novel·la!

;-))

No deixem de llegir, ni que siguin comentaris als blogs, o whatsapps amb milers de faltes d'ortografia!! (T'ho diu una que se'n fa un tip, de llegir i corregir)

Ep, que preparo una cosa... estigues "altanto" i contesta.

Abraçades!!